„Elhagyni az otthonunkat súlyosan túlértékelt cselekvés”

„Elhagyni az otthonunkat súlyosan túlértékelt cselekvés”

Mark Zuckerberg 2014-ben vásárolta meg az Oculus VR-t, mely az Oculus Rift virtuálisvalóság-szemüveget gyártja. Mark Zuckerberg 2016-ban, a Samsung MWC-s sajtótájékoztatóján – mintegy meglepetésvendégként – a virtuális valóság építésével kapcsolatban állt a pódiumra.

zuckerberg ar

Mark Zuckerberg az MWC 2016-on. (A kép forrása a geek.com)

A címben szereplő idézet Ernest Cline Ready Player One című regényéből származik, melynek története és az éppen zajló valóság között feltűnő az áthallás.

„Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat” – olvasható a könyv történetéről.

A sztori akkora népszerűségnek örvend, hogy 2017-re Spielberg rendezhet belőle játékfilmet.

A virtuális valóság vágya, a virtuális újjászületés, a valóságban történt sikertelenségek és bukások jelentéktelenné változtatása egy nem létező, de mégis létező világ által sokaknak jelenthet megoldást, menekülést. Egyes jóslatok szerint az online tér élettérré válásának nem elhanyagolható veszélye, hogy egy idő után elmosódnak a valóság és a virtuális létezés közötti határok, köszönhetően az egyre élethűbb grafikának, az egyre precízebb kiegészítőknek, hardvereknek, és szoftvereknek.

„Konzol, a bőrérzékleteket szimuláló haptikus kesztyű (netán a teljesebb élményhez egy ugyanilyen ruha) és egy vizor – lényegében ennyi az alapszett, ennyivel már megfelelően valószerűen érezhetjük magunkat egy virtuális világban. A konzol azt a gépet jelenti, amivel felcsatlakozunk a speciális hálózatra. A haptikus ruházat azt a cél szolgálja, hogy ha mondjuk kezet fogunk valakivel virtuálisan, akkor valóban úgy érezzük, mintha éppen megtörténne. A vizor pedig másnéven a már emlegetett virtuálisvalóság-szemüveg: ez biztosítja, hogy élethű grafika segítségével tényleg megélhessük a virtuális világot, amelyikben ráadásul ha jobbra fordítjuk az igazi fejünket, akkor az avatárunk is jobbra forduljon – éppen annyira, mint amennyire azt a való világban tettük” – írja a hvg.hu.

Eddig a dolog a videón is látható szinten tart, és egyelőre a játékosok és a tech-fanatikusok a törzsvásárlók, de a Facebook marketinggépezetét látva ez gyorsan megváltozhat.

Tehát egy ilyen szemüveget fejlesztő céget vett meg a Facebook 2014-ben és ennek a továbbfejlesztett változatában ül a 2016-os, holnap záruló MWC-n a közönség, miközben Mr. Zuckerberg közöttük sétál. A Facebook alapítója ugyan nem gondolja, hogy az Ernest Cline könyvében foglaltak holnapra megvalósulnak, ugyanakkor feldobja az ötletet:

„képzeljük el, hogy nem csak egy-egy pillanatot oszthatunk meg az életünkből barátainkkal, hanem teljes tapasztalatokat, kalandokat”.

A Facebook a virtuális valóságban látja a jövőt, Zuckerberg szerint pedig hamarabb eljön az idő, amikor ebben az online térben létezhetünk hosszú-hosszú ideig, mint azt bárki gondolná.