Offline helyett online „sztárokat” csodál a most felnövő nemzedék

Offline helyett online „sztárokat” csodál a most felnövő nemzedék

Míg pár éve a YouTube, illetve a YouTube-on alkotó, szereplő „youtuberek” marginális részét képezték a pop-iparnak, mára egyes kutatások szerint a fiatalok zöme tekinti példának őket a „hagyományos” popsztárok helyett.

Kamerába beszélő, sminkelő, játszó, kritizáló youtuberek válnak egyre híresebbé, befolyásosabbá, ezt a marketingesek is kezdik felfedezni, használni. Napjainkra inkább a szülők korosztályában örvendenek nagy népszerűségnek a popsztárok, a fiatalabb nemzedék már egyre több youtubert követ és ismer el. Ezek a YouTube-sztárok, és munkásságuk az elmúlt időszakban megmaradt a tech rovatok és szakmai fórumok felületén, sosem volt akkor népszerűségük, mint az elmúlt 1-2 évben, és ez egyre csak nő. 2014-es felmérésekből, – melyet a Variety készített azzal kapcsolatban, hogy ki mekkora hatással van az amerikai tinédzserekre – kiderült, hogy az első helyeken YouTube sztárok állnak (pl. Smosh, TheFineBros, PewDiePie) és az első 10 helyezett közé csak négy „offline sztár” került (Paul Walker, Jennifer Lawrence, Katy Perry, Steve Carell).

A felmérést 2015-ben megismételték, és az első 10 helyen már csak Bruno Mars és Taylor Swift szerepelt (a 7. és 8. helyen), mindenki más youtuber volt. Egyes szakértők azt prognosztizálják, hogy pár éven belül a TOP20-as lista már csak YouTube sztárokból fog állni, ami a fentiek szellemében hihető és valószerű előrejelzés.

A Forbes felmérése szerint a lista elején elhelyezkedő youtuberek akár évi 10-12 millió dollárt is megkereshetnek. Ez az összeg nem csupán a YouTube-on elhelyezett hirdetéseket jelenti, hanem szponzori szerződésekből, saját márka, termék eladásaiból, könyvek, szépészeti eszközök forgalomba hozatalából is áll.

„…pont azok a tulajdonságok erősebbek a youtubereknél, amelyek a kutatások szerint a leginkább hatnak a fogyasztói döntésekre, ezért számos brand keresi a kegyeiket. Persze meg kell küzdeniük azzal a kihívással, hogy hogyan őrizzék meg a megközelíthetőségüket (vagy ennek látszatát), illetve a vonzerejük javát adó „szomszéd srác / lány” imidzsüket úgy, hogy közben rengeteg pénzt keresnek. De hasonló gondokkal már underground stílusokból kitört zenészek, az utcán felnőtt, milliomossá lett rapperek is birkóztak” – írja a VS.hu.

Tovább élesíti a helyzetet az a tény, hogy a 12-18 éves korosztály alig talál olyan előadót, melyet a szülők ne ismernének, így tulajdonképpen nincs olyan zene, melyre sajátjukként tudnának tekinteni. Ezt a hiányt töltötték be a YouTube sztárok: a néző úgy érzi, hogy hozzá beszélnek (ezt a „funkciót” eddig a popsztárok voltak hivatottak éreztetni). Ezt az adott tartalom formátuma is elősegíti, hiszen gyakorlatilag a szemünkbe nézve, egyesszám második személyben beszélve fordulnak a nézőikhez.

A YouTube sikeréhez hozzátartozik a zeneipar átalakulása is, illetve hogy valódi (online) közösséget tudnak teremteni a nézőkből; a youtuberek személyes közelségükkel, közvetlenségükkel jobban bevonzzák nézőiket, akik így különlegesebbnek tartják őket, erősebb érzelmi kötődés alakulhat ki, könnyebben megbíznak bennük. A YouTube nemcsak egy videómegosztó, hanem közösségi oldal is: a kommentelés, lájkolás, megosztás és – amiben a youtuberek jóval jobban teljesítenek, mint a legnépszerűbb énekes – a csatornák követése mind ilyen tevékenységek. Azok, akik jól teljesítenek a platformon, a közösségépítés fogásait mesteri szinten alkalmazzák, akár ösztönösen, akár tudatosan. Egy pszichológiai megfejtés szerint úgy működik a dolog, hogy ha megerősítésekkel, jutalmakkal ráveszik a felhasználókat, hogy úgy viselkedjenek, mint egy közösség tagjai, akkor azzal tényleg egy közösséget alakítanak ki.

Egyelőre a YouTube áll nyersére a versenyben, hiszen míg a youtuberek akár heti 2-4 videóval is előállnak, addig ez a hagyományos zeneiparban például nem megoldható, a költségek is sokszorosak utóbbi esetében. Erre lehet megoldás, hogy a hagyományos sztárok más jellegű tartalmat is szolgáltatnak, ami jellegében hasonlít a youtuberek tartalmához: színfalak mögötti események, vagy más bizalmasabb, személyes jellegű üzenet felöltése a videómegosztóra sokat dobhat a népszerűségen. Azonban nehéz bármi biztosat jósolni, akár egy éven belül is sokat változhat a jelenleg fennálló helyzet. A YouTube szerepe viszont egészen biztosan egyre nagyobb lesz, egyre több lehetőséget kínál a showbiznisz minden szereplője számára, érdemes tehát figyelemmel kísérni, miként próbál meg a nagyvállalat még több embert a képernyő elé szögezni.

 

A kép forrása itt található.