2030-ra jóval több lesz az idősebb, a tehetősebb és a városlakó fogyasztó

Fotó: Emanuele Bresciani, stocksnap.io

Fotó: Emanuele Bresciani, stocksnap.io

Az elkövetkező 15 évben radikálisan átalakulhat a világ fogyasztása. Egy elemzés a legbiztosabban előrejelezhető, valamint a legnagyobb hatású változásokat gyűjtötte össze; itt vannak a trendek, melyekre mindkettő igaz.

 

Hogyan változhatnak a fogyasztók 2030-ig? – erre a kérdésre próbál választ adni a McKinsey elemzése, melyet az Alapblog cikke ismertet. Az időtáv érzékeltetésére először az elmúlt 15 év néhány nagy horderejű változását említik: míg 2000-ben a fejlődő országok lakosságának 30%-a szélsőséges szegénységben élt, jelenleg már „csak” 15% ez az arány. Az ezredfordulón az emberek 12%-a rendelkezett mobiltelefonnal, ma már 60%-a, és ebben az időszakban gyűjtött össze mintegy másfél milliárd felhasználót a Facebook. Nagyon is valószínű tehát, hogy a következő 15 évben is hasonló léptékű változásoknak lehetünk tanúi.

A McKinsey kutatása több olyan trendet azonosított és elemzett, ami mélyen érinti a fogyasztói cikkek iparágát. A trendeket öt kategóriába sorolták:

  • a fogyasztók megváltozása,
  • a geopolitikai folyamatok fejlődése,
  • új mintázatok a személyes fogyasztásban,
  • technológiai fejlődések,
  • strukturális iparági változások.

Az egyes csoportokba tartozó trendeket az elemzők táblázatba foglalták (a megtekintésért kattintson az Alapblog cikkére).

Egyes trendek vagy valószínűséggel bekövetkező jelenségeket vetítenek előre, másokban korántsem lehetünk annyira biztosak. Például a szakemberek nagyjából biztosra veszik, hogy a világ középosztályának fogyasztási kiadásai közel háromszorosukra nőnek 2030-ra, és egyetértenek abban is, hogy a Föld lakosságának több mint 75%-a fog rendelkezni mobiltelefonnal. Ugyanakkor például egyáltalán nem lehetünk ennyire biztosak abban, hogy a 3D-nyomtatók oly mértékben a fogyasztók mindennapjaihoz tartoznak majd, mint ahogy azt ma egyesek jósolják.

Ezen kívül az is világos, hogy a különböző  trendnek különböző hatásuk lehet a fogyasztási cikkek iránti keresletre; egyeseknek nagyobb, másoknak csekélyebb.

Mindennek szemléltetésére a McKinsey olyan ábrát készített, melynek vízszintes tengelyén az adott trend előrejelezhetősége, a függőlegesen pedig a fogyasztási szektorra gyakorolt potenciális hatás szerepel. Ez is az Alapblog cikkében látható:

 

Ebből leolvasható – a koordinátarendszer jobb felső területén található –, hogy melyek azok a trendek, amelyek nagy valószínűséggel ténylegesen tartósak lesznek, és egyúttal jelentős hatást gyakorolnak a fogyasztásra. A főbb következtetések tehát ezek:

  • A városi lakosok folyamatos növekedésének (éves szinten 65 millió fős bővülést várnak) hatására a fogyasztók többsége 2030-ban városokban fog élni.
  • Az átlagos fogyasztó idősebb lesz, mint jelenleg. A fejlett világ idősebb népességének növekedése meg fogja haladni a fejlődő világban élő fiatalok számának bővülési ütemét.
  • 2030-ra a világon élő 8,5 milliárd ember 75%-a rendelkezni fog mobiltelefonnal és internethozzáféréssel is.
  • A fejlődő világ középosztálya nagyságrendileg nagyobb lesz, mint jelenleg, és tagjai jobban fognak élni, mint a szüleik.
  • Az üzleti oldalon a konszolidáció folytatódni fog, és a vállalatok nagyobb hasznát fogják venni a digitalizációnak, a big datának, illetve az analitikának.

Az egyes trendek persze nem azonos mértékben érintik az egyes piacokat és termékkategóriákat; egészen másképp alakulhatnak a folyamatok a fejlett országokban, Ázsiában, vagy Afrikában és Dél-Amerikában.