Hamarosan eldőlhet, valóban van-e piaci igény a virtuálisvalóság-sisakokra

Kép forrása: oculus.com

Kép forrása: oculus.com

Egy ideje már ígérgetik, de úgy tűnik, 2016-ban tényleg megjelenhetnek a boltokban a virtuális valóság élvezetére alkalmas sisakok. 2017-ben pedig eljuthatnak a filmstúdiókba az ilyen sisakkal nézhető filmeket készítő kamerák.

 

A CES, a Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai szakkiállítás fő attrakciója idén a virtuális valóság: több mint 40 kiállító kifejezetten erre a területre koncentrál – írja az Euronews portál. A virtuálisvalóság-sisakok értékesítése tavalyhoz képest több mint 500 százalékkal nőhet, 1,2 millió darabot is eladhatnak belőlük. A teljes bevétel az év végére elérheti az 540 millió amerikai dollárt.

 

Az Origo.hu összeszedte, hogy mik e téren a legérdekesebb újdonságok, ezt az alábbiakban röviden bemutatjuk, de érdemes a cikkben a részleteket is elolvasni.

 

Oculus Rift

A sisakot 2012-ben találta fel a 19 éves Palmer Luckey, akinek cégét később a Facebook vásárolta meg 2 milliárd dollárért. Hosszas fejlesztések után állítólag most áprilisban jelenik a végső, fogyasztóknak szánt modell, nagy valószínűséggel 100 ezer Ft feletti áron fogják kínálni, elsősorban játékokhoz szánják. Az eszközt megfelelő teljesítményű PC-khez lehet USB-vel csatlakoztatni.

 

HTC Vive

Az elsősorban az okostelefon-üzletágban ismert HTC virtuális sisakját Vive márkanéven forgalmazza; úgy tudni, szintén 2016 első felében kerül a boltokba. Sajátossága az úgynevezett Steam bázisállomás-funkció, mellyel 5×5 méteres területen követni tudja azt, hogy merre jár a játékos a szobában, így bejárható virtuális tereket tud kialakítani. Az eszköz használható lesz PC-vel, valamint a Valve cég Steam Machine nevű boxával is. A gyártó bejelentése szerint nem csupán játékra lesz alkalmas, az HBO és Google is elérhetővé tesz majd rá filmeket.

 

Playstation VR

A korábban Project Morpheusként emlegetett Sony-gyártmány végül PlayStation VR néven fog megjelenni. A konzolos játékosokat célozza meg, elsősorban belső nézetes, lövöldözős játékok mellé lesz kiegészítő eszköz. Használatához nem kell PC, csak egy PlayStation 4. A Sony több nagy stúdióval megállapodott, hogy készítsenek szoftvereket az eszközre, például a Crytek, Epic Games és Unity céggel. Úgy tudni, a Playstation VR-t egy konzol árához hasonló összegért lehet majd megvenni.

 

VR-kamerák

A Nokia idén nyáron jelentette be virtuális valósághoz készült kameráját, az OZO-t. Mintegy 60 ezer dollárért, azaz több mint 17 millió forintért lehet majd megvásárolni, állítólag 2017 elején. A labda formájú, nyolc objektívet tartalmazó kamerával 360 fokos térhatású videókat lehet készíteni. A Google-nek és a GoPrónak is van virtuálisvalóság-kamerája: ez valójában egy 16 darab GoPro kamerából álló Odyssey. Ez csak 15 ezer dollárba (4 millió forintba) fog kerülni, azaz még mindig nem a hétköznapi embereket, hanem a filmsúdiókat célozza.

 

VR helyett inkább AR?

Van, aki úgy gondolja, hogy a VR (virtuális valóság) mellett, illetve helyett az AR (kiterjesztett valóság) a jövő technológiája, mely sokkal értelmesebben használható a mindennapokban. Az AR-szemüvegek a virtuális sisakokkal ellentétben nem egy szimulált környezetet hoznak létre, hanem a valódi világra helyeznek digitális elemeket.