Talán már 2017-ben lehet 10 millió forint alatt elektromos Tesla autót kapni

 

teslabelul

A cég első számú célja most az akkumulátor árának radikális csökkentése. Ezért kezdtek bele saját „Gigafactory” üzemük építésébe, ahol évente több lítiumion akkumulátort fognak előállítani, mint 2013-ban az egész világon.

 

Az elektromos autók térnyerése előtt nyíló távlatokat mutatja be az Alapblog.hu oldalon nemrégen megjelent cikk, a fejlődést az olajszármazék-üzemű hagyományos autók 20. századi elterjedésének, illetve a közeljövőben várható visszaszorulásuk folyamatával is összefüggésbe állítva. Az írás elég hosszú, de rendkívül érdekes, érdemes végigolvasni; az alábbiakban csak néhány gondolatot emelünk ki belőle.

„Egy életképes elektromos autó kifejlesztéséhez Elon Musknak, a Tesla cég vezetőjének és csapatának számos nehézséggel kellett megküzdenie. Néhány évvel ezelőtt még az akkumulátorról hajtott járművek a gyengeségükről voltak híresek. Ma viszont a Tesla legerősebb modellje 3 másodperc alatt gyorsul százra, ami versenyautó kategóriának számít, de a kevésbé dinamikusak is 5-6 másodperc alatt teljesítik a feladatot” – emlékeztet az Alapblog.hu cikkének szerzője. „A Tesla autók egy feltöltéssel 400 km körüli távot tudnak megtenni (habár ez az érték erősen függ a sebességüktől), vagyis hatótávolságban is összevethetők már a benzines kocsikkal, még ha némileg egyelőre el is maradnak tőlük. Ha csak a mindennapos közlekedésre, városban használunk egy Teslát, akkor nem kell tankolni járnunk, hiszen elég este bedugni a kocsit a konnektorba. A hosszabb távú, városok közötti utak megtételéhez viszont ki kell építeni a töltőhálózatot. A Tesla ebben is hatalmas lépéseket tett meg,

rohamtempóban építi ki a gyors feltöltést lehetővé tevő Supercharger hálózatát.

Csak ezeket használva elektromos autóval már ma majdnem teljes egészében bejárható az USA és Nyugat-Európa, a hálózat pedig gyorsan bővül.”

A Tesla üzleti modelljét a cikk így foglalja össze: „(…) először drága kocsikat épít, amivel egyrészt bizonyítja a technológia életképességét, másrészt a bevételéből a széles közönség számára is elérhető kocsit tud építeni. Az első, teljes egészében saját fejlesztésű autójuk a Model S, amivel 2012-ben jelentek meg a piacon. Szeptemberben mutatták be a következő típust, a Model X-t. Ezek igencsak borsos árú autók, melyek a felszereltség függvényében 70-140 ezer dollárba kerülnek.

A drága kocsik tehát megvannak, a technológia életképessége bizonyított, így

a Tesla egyre nagyobb intenzitással koncentrálhat az elsődleges küldetésére, az elektromos tömegautó gyártására.

Tervük megvalósításához szükségük van az akkumulátor árának radikális csökkentésére. Éppen ezért kezdtek bele egy hatalmas saját akkumulátor-előállító üzem építésébe, amit nemes egyszerűséggel csak Gigagyárnak (Gigafactory) hívnak. A gyár valóban gigantikus méretű lesz, évente több lítiumion akkumulátort fognak előállítani benne, mint 2013-ban az egész világon. És éppen ez a durva méretgazdaságosság fogja biztosítani, hogy 30 százalékkal csökkenjen az előállítási költségük. Amivel pedig legkorábban 2017-re lehetővé válik a Model 3 megalkotása, melynek árát 35 ezer dollárra (10 millió forint) igyekeznek leszorítani. Ez sem olcsó, de a fejlett országokban ezt már valóban sokan megengedhetik maguknak” – olvasható az Alapblog.hu cikkében.

„Ha pedig valóban így lesz, akkor

gyakorlatilag nem marad érv, ami az olajszármazék-üzemű autók mellett szólna”

– állítja a szerző. – „Teljesítményben és hatótávolságban már most is egy osztályban játszanak. A hagyományos kocsik motorja több száz alkatrészből áll, az elektromotor egy nagyságrenddel kevesebből, amivel arányosan csökken a hibalehetőségek száma is, tehát sokkal megbízhatóbb. Ráadásul tiszta, nem kell például olajcserével sem vesződni. Az üzemeltetése jóval olcsóbb, még az olajár zuhanása után is.”

A szerző arra is felhívja a figyelmet, hogy az elektromos autók esetében a szoftverek jutnak kulcsszerephez: „Az IT világából érkező Elon Musk (nevéhez fűződik egyebek között a PayPal online fizetési rendszer megalkotása) meg tudja mutatni, hogy a hagyományos gyártók szoftverei mennyire fejletlenek ahhoz képest, ami lehetséges volna” – hangsúlyozza. „Ha manapság az okostelefonunkat a kezünkbe vesszük, akkor nyilvánvalónak érezzük, hogy csak azok a gombok jelennek meg, amikre aktuálisan szükségünk van. Betűk vagy számok, ami éppen kell. Ha hívásunk van, akkor a felvevő és az elutasító gomb. Magától értetődőnek tekintjük, hogy ha letöltünk egy új alkalmazást, akkor korábban soha nem látott gombok tűnnek fel a képernyőn, melyekkel könnyen vezérelhetjük a vadiúj funkciókat. Nem lepődünk meg azon, hogy a szoftverek egyre bővülő funkcionalitást biztosítanak a számunkra” – von párhuzamot a cikk, majd leírja, hogy miképpen valósulhat meg mindez az elektromos autók esetében: „A Teslákban alig van mechanikus gomb vagy kapcsoló. Csak azokat hagyták meg, amiket gyakran használnunk, mint az index, vagy amihez vészhelyzetben nyúlunk, mint a duda vagy a vészvillogó. Ugyanakkor

be van építve egy 17 colos, vagyis hatalmas érintőképernyő. Minden más gombot kényelmesen és személyre szabhatóan ezen keresztül érhetünk el,

az alapvető rendeltetésűektől kezdve (mint a lámpák, a szellőzőrendszer vagy a rádió vezérlőfelülete) az egyre bonyolultabbakig. És ez biztosít megjelenítést azoknak a funkcióknak is, amelyek majd csak a jövőben készülnek el. Az okostelefonoknál megszokott bővülő funkcionalitás végre valósággá válhat az autókban is.”

Ezekért a szoftverfrissítésekért pedig nem kell majd autószervizbe járkálni: „A gyár 1-2 hetente új verziót ad ki, amit a kocsik automatikusan letöltenek. A programban újabb és újabb funkciók jelennek meg, a Tesla tulajdonosok így ingyen és egyszerűen hétről hétre egyre nagyobb tudású kocsit birtokolnak. Mintha új gombok nőnének ki a műszerfalból.”

A cikk emlékeztet: a Tesla 7-es verziójú operációs rendszere például októberben jött ki, és ennek már része az Autopilot programcsomag. Az új funkciók között van az automatikus parkolás, sávtartás és sávváltás is. Ez tehát valami olyasmit jelent, hogy a közeljövő autói a szoftverfrissítéseknek köszönhetően mintegy fokozatosan tanulnak meg teljesen önvezetővé válni. Azaz: „Most már pontosan értjük, hogy a szoftver miért annyira fontos alkotórésze a kocsiknak. Sokan úgy képzelik, hogy majd valamikor a jövőben az egyik gyár megalkotja a teljesen önvezető autót, ami a boltokba kerül, és onnantól kezdve meg lehet vásárolni. Ezek az emberek hozzá vannak szokva a hagyományos gyártók maradi szemléletéhez. Pedig éppen ellenkezőleg.

Azokat az autókat már jóval azelőtt használni fogják, mielőtt még képesek lennének az önvezetésre.

Sőt, az sem kizárt, hogy az önvezető autók már most az utakat róják, csak éppen még nem képesek az önvezetésre. A funkció majd később, egy programfrissítéssel épül be a szoftverükbe.”

Ma már egyébként a Tesla nem mondható egyeduralkodónak ezen a piacon. Mi is hírt adtunk róla, hogy a Porsche Mission E típusú elektromos autójának 600 lóerős szériaváltozatát hamarosan gyártani kezdik, várhatóan 2020-tól lehet megvásárolni. A kocsi 3,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/óra sebességre, és egy feltöltéssel 500 kilométert tud majd megtenni. Az akkumulátorokat 15 perc alatt lehet 80 százalékra feltölteni.

Nemrég érkezett továbbá az MTI híre arról, hogy a Ford 2020-ig további 4,5 milliárd dollárt fektet az elektromos járművekkel kapcsolatos fejlesztésekbe, többek közt az új Focus Electric vadonatúj egyenáramú gyorstöltésének megoldásába, amivel várhatóan 30 perc alatt 80 százalékos töltöttséget és 160 kilométeres hatótávolságot biztosít majd. A vállalat 2020-ig 13 új elektromos járművel gyarapítja termékkínálatát és az évtized végére a világszerte árusított Fordok több mint 40 százaléka elektromos hajtású lesz.