Kína mesterséges szigetekkel hódíthat el jókora darabot az óceánból

mestersegessziget

Lakatlan atollok kibővítésével építenek kifutópályákat, házakat, repülőtereket. Itt halad át a nemzetközi tengeri áruszállítások 40 százaléka, ezért lehet stratégiai fontosságú a térség uralása.

 

A BBC híroldalán interaktív fényképeken is látható, hogyan épít mesterséges szigeteket korábbi lakatlan atollokból Kína a Csendes-óceán nyugati felén, a Dél-Kínai tengeren. A térség azért fontos, mert itt halad át a nemzetközi tengeri áruszállítások 40%-a – jelentette az Inforádió londoni tudósítója.

Bár a külvilág szerint a több ország (Kína, Vietnám, a Fülöp-szigetek és Malajzia) által közrefogott, nemzetközi vizekről van szó, Kína a szigetek fejlesztésével lényegében azt üzeni, hogy saját területének tekinti az atollokat.

A Fülöp-szigetek egyik szigetétől mindössze 26 kilométerre fekvő Subi, vagy más néven Csubi-atoll – melyet a Fülöp-szigetek, Tajvan és Vietnám is magának követel – például már különösen beépített. Az Ázsiai Tengerészeti Átláthatósági Kezdeményezés (Asia Maritime Transparency Initiative), azaz az AMTI nevű geopolitikai oldal légifelvételein épületeket, az atoll öblében pedig több tucat hajót látni. Az egyik közeli felvétel arra utal, hogy leszállópálya is épülhet a tengerből kikotort törmelékkel feltöltött szárazföldön. Egy másik, a Fiery Cross Atollról készült kép már egy kész repteret mutat.

A képeket szolgáltató AMTI intézet kormányoktól függetlennek mondja magát, de írói között megtalálható az amerikai Csendes-óceáni Flotta volt parancsnoka, Gary Roughead tengernagy, Nicholas Szechenyi, az Egyesült Államok elsőszámú geopolitikai intézetének mondott Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Intézete Japán programjának főnöke, valamint néhány kínai, japán, vietnámi és tajvani egyetemi tanár.

Az Egyesült Államok és szövetségesei továbbra is nemzetközi vizeknek tartják a térséget és ezt hangsúlyozandó időről-időre jelképesen áthajóznak vagy átrepülnek rajta – emlékeztet az Inforádió tudósítója.

(Fotó: AMTI)