Erősödhet a közösségi média új szintje: pénzt kapnak a tartalommegosztók is

penzmegoszt

Úgy tűnik, gyarapodik – és komolyan vehető szereplőkkel bővül – azoknak a közösségi portáloknak a köre, melyek hirdetési bevételeiket hajlandók megosztani a tartalmak feltöltőivel is. Elképzelhető, hogy a hirdetések fogyasztásáért is fizetnek majd?

 

Egy nemrégen indult közösségi portál a tartalmak megosztásáért fizetni is hajlandó tagjainak, pontosabban osztozni velük hirdetési bevételein. Mint arról a Mandiner.hu is hírt adott, a Tsu.co 1000 forintnyi reklámbevételből csak 100-at tart meg magának, a maradék 900 pedig feleződik, azaz 450-et kap a tartalmat publikáló illető, 300-at az őt meghívó, 100-at az utóbbit a felületre meghívó, és még annak a meghívója is 33-at, és így tovább. Igaz, ezt a kissé pilótajáték-szagú konstrukciót még akkor hirdették meg, amikor úgy képzelték, hogy csak meghívásos alapon lehet részt venni a rendszerben, most azonban már bárki regisztrálhat (miközben persze a meghívásokra ma is lehetőség van).

A Tsu az elmúlt két éves fennállása alatt „csak” 2,5 millió felhasználót gyűjtött, ami igencsak kevés a Facebook jelenleg mintegy 1,5 milliárdos tagságához képest, a kezdeményezés súlyát azonban jelzi, hogy a Facebook állítólag már letilt az oldalán minden olyan hivatkozást, ami a Tsu-ra mutat. Persze ezzel a szankcióval akaratlanul hozzájárult ahhoz is, hogy a Tsu „üggyé” váljon a nyilvánosságban.

Egyébként nem teljesen ismeretlen a tartalommegosztásért fizetni a felhasználóknak: mint tudjuk, a Youtube is fizet a tömegesen látogatott videók feltöltőinek. Ezt természetesen a hirdetések bevételeiből finanszírozza, illetve – ha beválik a „fizetős Youtube” konstrukció – az előfizetési díjakat is megosztja.

Létezik Magyarországon is olyan szakmai portál, az építészettel foglalkozó Tervlap.hu, mely a feltöltött cikkek látogatottsága arányában fizet szerzői körének – kicsiben tehát itt is hasonló a modell.

Mindezek után nem túl nagy logikai lépés annak felvetése: nem kaphatnak-e pénzt a felhasználók a hirdetések „fogyasztása” után is? Valami ilyesmi történt annak az – azóta már nem működő – szerencsejáték-oldalnak az esetében, ahol a nyerteseknek valódi pénzt fizettek ki, de nem kellett „szelvényt vásárolniuk”, hanem hirdetésekre való kattintásokkal szereztek jogot a játékban való részvételre.

Nyilván erőteljesen megkérdőjelezhető ennek az értelme, már csak a hirdetők szempontjából is, hiszen a pénzért való kattintás nem fejez ki valós érdeklődést a reklámozott termék vagy szolgáltatás iránt.

A vásárlók reklámfogyasztásban való érdekeltté tételének ötlete mindenesetre nemcsak a hirdetési szakembereket foglalkoztatja, hanem – úgy tűnik – a művészeket is: a Fekete tükör (Black Mirror) című brit sorozat egyik epizódjában például egészen ijesztő távlatokat villant fel egy elképzelt (talán nem túl távoli) jövőben: